08 november 2005

Wondere maar kleine wereld

(Waarschuwing vooraf: pas op!
Dit wordt een langdradig verhaal - en veels te lang voor een weblog - maar ik moèt het even kwijt.)

Ik ben aan het webloggen geslagen zonder dat ik het zelf in de gaten had. Al lang had ik een eenvoudige webstek, en in januari van dit jaar dropte ik daar een “eerste” verhaaltje. Een hele tijd later volgde pas een tweede, en wat sneller een derde, een vierde, een vijfde…
Natuurlijk had ik al lang van het fenomeen ‘weblog(gen)’ gehoord, maar er verder nooit naar omgekeken. Tot ik in – ik meen – mei van dit jaar via een forum voor de eerste keer een heus weblog bezocht; meteen een heel aangenaam (ja, sóms is de eerste keer ook de beste):
toblijn.web-log.nl (inmiddels beter behuisd op www.toblijn.nl). Het weblog van Peet, de enige webloggert die ik ook van gezicht ken en zelfs in levendelijve-en-hoogsteigenpersoon heb mogen aanschouwen (in 1988/1989 woonde ik een klein jaar in hetzelfde studentenhuis als zij).
Ondertussen had ik door dat wat ik aan het doen was op m’n webstek, wel wat weg had van webloggen, en dat webloggen leuk is. En kreeg een en ander een structureler en regelmatiger karakter. En was het daardoor al gauw niet meer praktisch om het op m’n “oude” stek voort te zetten, dus verhuisden m’n verhaaltjes naar Blogger. En bemoeide ik me (stilletjes) meer en meer met het weblogwereldje (en een wereldje op zich is het): andere weblogs zoeken en (regelmatig) lezen, proberen met een zekere regelmaat zelf te loggen, en andere logs op m’n blogroll (ja, zo heet dat schijnbaar) zetten, in de hoop iets meer bezoekers te trekken dan de trouwe, mij zeer dierbare bezoekers van het eerste uur, Zus T., Pajos, Broer J.,
vriendinnetje-van-vroeger C. te S. in I.

Tja, die blogroll…

(even tussendoor: ‘blogroll’ bekt wel lekker, maar vanwege dit heb ik het vanaf nu over loglinklijst, afgekort: LLL)


Tja, die blogroll loglinklijst…
Het eerste weblog dat daar op kwam, was (natuurlijk) Toblijn. En Toblijn heeft een uitgebreide loglinklijst, waarvan ik in een handomdraai een aantal links naar logs had kunnen kopieëren naar de mijne, maar dat vond ik wat te gemakkelijk. Bovendien krijg je al gauw een soort van vicueuze cirkel als “iedereen” direct of indirect “maar naar elkaar linkt”. Ik ging dus op zoek naar andere weblogs. Via de zoekterm ‘humor’ (als ik het me goed herinner) belandde ik op ‘En wat dan nog’ van Rutger. Dat bleek wel mijn stukje cake kopje thee, en zo werd Rutger nummer 2 (nou ja, z’n weblog dan, he). Nummer 3 was

(even tussendoor: ik zie nu die scene met de doorgaans vreselijke Andie MacDowell en de beter te pruimen Hugh Grant, uit ‘Four weddings and a funeral’ – weet u wel – voor me)

‘Van die dingen’ van Ary, die ik vond met de zoekterm ‘van die dingen’ (een deel van mijn eigen blogtitel). Ook behoorlijk mijn ding, dus ‘Van die dingen’ staat steady op m’n LLL. Via de LLL van ‘Van die dingen’ kwam ik op ‘Noviolog’ en via ‘Noviolog’ weer bij ‘Missgien’; twee weblogs die me aanspreken, dus sloeg ik gemakshalve de hierboven genoemde argumenten in de wind en plantte ze op mijn LLL.
Kort geleden zocht en vond ik met veel zoektermen tegelijk ‘Momoniek’ van Moniek, en omdat ik bij het lezen van slechts een paar van haar verhalen al een aantal overeenkomsten zag met mijn, laten we zeggen, interesses (Engelstalige boeken lezen, spelletjes, psychologie, en haar gebruik van de term ‘avonturen’) belandde ook Moniek op het betreffende lijstje.

Ondertussen wordt dit een lang en langdradig verhaal - u was gewaarschuwd - , maar ik ga nu onderhand tot het punt komen, dus blijf nog ff hangen als u al niet bent afgehaakt.

Peet van ‘Toblijn’ vond mij min of meer; daarna vond ik, he-le-maal zel-luf ja! en los van elkaar!, ‘En wat dan nog’, ‘Van die dingen’ en ‘Momoniek’. Allemaal logs met een eigen loglinklijst, via welke ik ook andere weblogs (soms) bezoek. Dus “ken” ik nu (een beetje):
- de Peet-kliek, met o.a. Paool, Zeppo en Claver
- de Ary-kliek, met o.a. Noviolog
- de Noviolog-kliek, met o.a. Missgien
- de Missgien-kliek
- de Rutger-kliek, met John
- de Moniek-kliek, met o.a. Knopje en Foefer
Voorzover ik weet allemaal mensen / kliekjes / weblogs die voor het grootste deel:
- elkaar niet (of nauwelijks) persoonlijk kennen
- niet bij elkaar in de buurt wonen (behalve de logs dan; die wonen allemaal op Web-log.nl, Blogspot.com of op hun eigen .nl-domein)
- niet naar dezelfde kroeg, bioscoop of concertzaal gaan
- geen familie van elkaar zijn
- enzovoort
En nogmaals: een aantal van hen heb ik zelf, los van elkaar gevonden.
En voor zover ik weet zijn er alleen al in Nederland dui-zen-den weblogs.

Dus de laatste tijd val ik, al loglezend, van de ene verbazing in de andere, want
- kom ik ineens Zeppo-van-Peet tegen bij de reacties op het log van Ary
- blijken Paool-en-Claver-en-Pinksoup-van-de-LLL-van-Peet ook op de LLL van Missgien-die-ik-vond-via-Noviolog-via-Ary te staan
- komt Neneh voor op de LLL van Peet èn op de LLL van Foefer-van-de-LLL-van-Momoniek
- schreef Rose-van-de-LLL-van-Momoniek een reactie op een log van Peet
- …
En zo waren er nog zeker een drie, vier andere te leggen of gelegde linken waardoor ik verstrikt raakte in het weblogweb van “mijn” weblogs waarvan ik dacht dat die niks met elkaar te maken hadden, waardoor ik die verbanden nu niet meer precies weet of kan achterhalen, waardoor er bij de laatste twee streepjes puntjes staan.

(Het is een heus web (en wie is de spin of spil?)! Een organisatie! Een (grote) kliek! Een bende! Een sekte!)


Nou, en dat vínd ik fascinerend!

(Wordt waarschijnlijk nog vervolgd; dit roept namelijk vragen op!)

7 Comments:

At 9/11/05 9:09 p.m., Anonymous Anoniem said...

En zo komt ik van de Ary clan.. hier terecht :)

 
At 9/11/05 9:12 p.m., Blogger Rutger van Bergen said...

De openbaring van de dag is dat John en ik wel bij elkaar in de buurt wonen en elkaar heel soms ook wel eens tegenkomen. De puzzel van de dag is hoe het komt dat we elkaar kennen.
De juiste oplossing levert een Canadese vlag op. Daar moet je dan wel een dikke twee weken op wachten, natuurlijk.

 
At 13/11/05 11:46 a.m., Blogger Claudy said...

@ Karel en Rutger,

Jullie maken Het Mysterie er vooralsnog alleen maar groter op.

En dat was zeker en vast de bedoeling...?!

@ Ruger
Wel weer fijn dat ik maar liefst 2 hele weken krijg voor de puzzel van een dag. Ik ga maar 'ns te raden bij John, denk ik.

 
At 18/11/05 10:01 a.m., Anonymous Anoniem said...

Ik was me niet er niet bewust van om deel uit te maken van een 'kliek'. De verklaring zit er miss(ch/g)ien in dat veel van de logs op mijn linkloglijst "oudere" logs zijn: logs die al twee/drie jaar bestaan (uitzonderingen bevestigen ook hier de regel).
Daarnaast: Novio (van Noviolog) woonde tot voor kort in dezelfde stad als ik en maakte -net als ik- deel uit van de redactie van Nijmegen Centraal. Wij kennen elkaar dus wel en er staat weldegelijk familie in mijn linklijst ;-)

 
At 20/11/05 6:52 p.m., Blogger Claudy said...

@Missgien
Ja, zoiets dacht ik al wel, van jou en Noviolog. Ik kijk wel wat verder dan m'n neus lang is en dan de opmerkingen in dit logje doen vermoeden. Miss(ch)(g)ien is het ook juist diezelfde stad die m'n aandacht naar jullie logs nog 'ns extra trok. Ik heb zelf slechts een klein jaar in Nijmegen gewoond, lang geleden al weer, maar de stad blijft op een of andere manier heel speciaal.
Hoewel ik deze 'link' dus al wel doorhad, blijf ik het frappant èn grappig / leuk vinden dat ik op ogenschijnlijk heel verschillende weblogs toch soms dezelfde mensen "tegenkom".

 
At 15/1/06 8:38 p.m., Anonymous Anoniem said...

Ja! en dat lees ik allemaal pas nu zeg,
[toevalligerwijs omdat iemand mijn log opzocht op 'toblijn'en ik die googlelink volgde waarna ik snel in dit logje terechtkwam;

allereerst natuurlijk bedankt :-)

en wat betreft de kneksies:
ik weet nog dat claver hier op de bank zat en vlak voor ze zelf begon vertelde over weblogs als 'mijn kop thee',
had ik nooit van gehoord maar er begon zich een wereld te openen;
claver ken ik via het gastenboek van een niet nader te noemen duo-met-humor,
odette van det's life ook,
evenals paola,
via paola kwam ik bij hansje van pinksoup die vlak daarna een loggersmeeting had in mijn woonplaats waarbij ik ook aansloot waarna ik neneh, grasgroeit, bunscatlog en bijvoorbeeld aukje ging lezen,

van bijvoorbeeld zeppo, irene en nog honderd weet ik niet precies hoe het gegaan is maar wel het eerste logje dat ik van ze las,

en ik weet nog dat ik zelf meteen weer wilde stoppen toen ik bij jacq van www.liefdagboek.com terechtkwam, over loggen & humor gesproken:-)

affijn, zo kan ik nog uuuuren doorgaan over de wondere wereld,
dat ik via nijmegencentraal ook weer op allerlei plaatsen kwam,
of al was geweest,

leuk heh?:-)

 
At 15/1/06 10:33 p.m., Blogger Paola said...

ooit begon ik bij blogspot met mijn eigen log....gewoon omdat ik er achter van dat ik het leuk vond verhaaltjes te schrijven....dat is al weer een aantal jaren geleden...en nu schrijf ik nog steeds verhaaltjes en vind ik het nog leuker dan ik toen ooit kon vermoeden....op mijn eigen domein nog wel....cool!!! ik ken inderdaad mensen persoonlijk....bij anderen kom ik omdat ik nu eenmaal grenzeloos nieuwsgierig ben... ik heb zelfs een hartsvriendinnetje leren kennen via onze logs...helemaal leuk.... ik doe niet zo aan kliekjes, ik lees wat ik leuk vind en dat kan zomaar van alles zijn......

 

Een reactie posten

<< Home