06 december 2005

Graag gedaan

Naast Oom André, Fred Benavente, Frits Philips, is kort geleden nog een markante mens overleden: Erik 'Sunshine'.
Behalve markant, was Erik iemand die viel in de "categorie" '(voorheen) dak- en/of thuisloze'. Tot voor kort verkocht hij de (officiële) Tilburgse straatkrant Allee bij "mijn" supermarkt, zittend op een stoel in het voorportaal van de winkel, veel shaggies rokend.

"Krantje misschien?", vroeg hij immer vriendelijk en beleefd.
"Ja, graag".
"Oh, wè fèèn" of "Oh, wè aardig van jou", was zijn volgens mij altijd zeer oprechte reaktie dan.

Hij was al lange tijd ziek, en vertelde daar wel eens wat over.
Vanavond stond zijn stoel op z'n vaste plek in het portaal, met bloemen en plantjes en een kaart van (het personeel van) de supermarkt erop. Dat vond ik nou 's heel goed gedaan van "mijn" supermarkt.




OK!


8 Comments:

At 7/12/05 11:18 a.m., Anonymous Anoniem said...

Stond Erik ook wel 'ns bij de Hema (en hield ie dan de deur voor je open)? Is/was hij die vriendelijke jongen met donkerbruin, halflang haar? Of heb ik de verkeerde voor me?

 
At 7/12/05 11:53 a.m., Blogger Claudy said...

Ik weet niet of hij ook wel 'ns bij de Hollandsche Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam stond. Hij was wel een vriendelijke jongen en had donkerbruin (half)lang haar. Maar volgens mij heb je de verkeerde voor je. Die jij, volgens mij, bedoelt, ken ik ook wel. Die is, denk ik, nog iets jonger dan Erik, en ziet er ook wat gezonder en verzorgder uit.

 
At 7/12/05 1:24 p.m., Anonymous Anoniem said...

Inderdaad, die ziet er wel gezond & verzorgd uit. En is jonger dan Erik...

 
At 7/12/05 4:15 p.m., Anonymous Anoniem said...

P.s. Dat laatste kan ik dus niet weten aangezien ik niet zeker weet hoe E. er uit zag...

 
At 9/12/05 9:22 a.m., Blogger ary said...

Grappig, hoe je, als je een tijdje in dezelfde stad woont, al de daklozen van gezicht leert kennen. Ik ken ze hier in Zwolle ook allemaal.

 
At 21/11/07 12:09 a.m., Blogger Unknown said...

Goh dit was even schrikken na te googlen op 'Erik Sunshine Tilburg', 33 jaar geleden als 16 jarige Amsterdammer met mijn ouders naar Tilburg gegaan waar we een jaar hebben gewoond, op die leeftijd in Tilburg ben ik nog al wat drugs gaan uitproberen (coke, speed, horse, paddo's, lsd enz.) en was dit samen met de pubertijd een zeer heftig jaar. En van de mensen die ik in die tijd heb leren kennen ("voorbij kwam") was Erik Sunshine, men zei dat hij zo genoemd werd omdat hij op de LSD op het dak van een 13 hoog flatgebouw was gaan zitten om dan voordurend in de zon te kijken. Eric schilderde, zo had hij in een oud pand waar we indertijd kwamen twee gezichten op de muur gezet, van plint tot plafond en 3 meter breed, van zichzelf en van een meisje genaamd Judith op wie hij verliefd was, nu zag dit er sowieso al mooi uit maar op een dag dat ik op de LSD zat toen zag ik pas wat Eric voor ogen had gehad met de muurschildering want de twee gezichten gingen "leven" en ze kwamen zeg maar los van de muur en gingen stralen als de zon. Voor diegene die denken wat voor dopehead schrijft dit, ik ben nog door gegaan met horse gebruiken tot mijn 20ste, nog coke gesnoven tot mijn 30ste, op mijn 46ste gestopt met blowen en ook nog 2 jaar geleden gestopt met roken. Ik leef dus al weer jaren zonder (hard)drugs en ben o.a fietskoerier en buiten sportinstructeur geweest, loop marathon's en werk voor mezelf in de "computers", dit even ter illustratie dat verslaaft zijn niet altijd het einde van de wereld is en onomkeerbaar is. Ik weet niet of dit gepast is om dit hier te vragen maar ik vroeg mij af waaraan Erik aan overleden is.
Rest mij nog op te zeggen:
Erik rust zacht, en je heb bij mij voor altijd een plekje in mijn hard.

Marcel

 
At 21/11/07 2:33 a.m., Blogger Unknown said...

Claudy,

ik zag dat ik met mijn suffe kop wat schrijf fouten heb gemaakt, kun je mijn bericht verwijderen dan plaats ik hem daarna opnieuw.

b.v.d.

 
At 28/3/14 1:11 p.m., Anonymous Anoniem said...

Erik was mijn bijzondere vader...een moeilijk leven maar toch ook het geluk en de passie en de eeuwige liefde....

 

Een reactie posten

<< Home