21 juni 2006

Akelig

Ik vind het toch een beetje akelig.
Dat als je naar vrienden en bekenden met Gmail een mailtje stuurt waarin je schrijft dat je binnenkort gaan verhuizen en nog wat (tweedehands) spullen ter inrichting zoekt, en daarbij kwinkslaggerwijs even refereert aan de "aanbrekende vakantieperiode waarin vaak dingen ineens niet meer van pas komen en (schaamteloos) worden afgedankt, zoals honden (wat natuurlijk geen dingen zijn, maar dit even terzijde), die dan vlak voor de grens aan een boom worden geknoopt", en je leest dat mailtje een halve minuut na verzenden nog even na, dat er dan rechts in beeld ineens 4 ‘gesponsorde links’ verschijnen, naar 4 websites van resp. een bedrijf waar men een puppy en/of een bench kan kopen, een bekende (online)winkelketen waar je álles voor je uitzet kunt kopen (die bekende winkel waar
collega-webloggert A. so sad happy van wordt), een bedrijf dat hondentoiletten voor in huis aanbiedt en een ‘organisatie’ via welke men “méér dan 7000 huurwoningen kan (ver)huren”.
En dan weet ik natuurlijk wel dat er niet iemand van vlees en bloed ergens (stiekem) mijn mail zit te lezen, heel errug snel op het Internet op zoek gaat naar ‘interessante, op mijn situatie aansluitende’ websites, en dan de links naar die sites in mijn mailbox weet te pleuren, maar toch…

4 Comments:

At 21/6/06 4:56 p.m., Blogger ary said...

Ben er laatst toch weer een keer geweest en weer niets gekocht.
Vreemd dat je toch weer altijd in die winkel beland.

 
At 24/6/06 11:49 a.m., Blogger Paola said...

is dat zo? het is me nog niet eens opgevallen......ik vind het ook lichtelijk onbeschoft... big brother is watching us.....

 
At 24/6/06 12:07 p.m., Anonymous Anoniem said...

Kijk, dabbedoelik! En eerst dacht ik nog ff dat het toeval was, maar neen.
Google / Gmail zeggen overigens onomwonden op de site dat ze dit doen, met een of ander technologietje, maar toch vinnik het niet zo fijn.

 
At 3/7/06 9:52 a.m., Anonymous Anoniem said...

Het doet me sterk denken aan de film "the net". Steeds meer en meer wordt onze identiteit een virtuele identiteit. Niets vermoedend (omdat het zo handig is) worden er steeds meer stukjes aangekoppeld. Tot het moment dat een kwaadwillende intellectueel een identiteit delete of omvormd. Brrrrrrrr. ik moet er niet aan denken.

 

Een reactie posten

<< Home