04 december 2006

Oops?

Zojuist ging de stadssirene die ons burgers attendeert op een (dreigende) ramp of terroristische aanslag enzo. Voor de goede orde: er is momenteel geen (dreigende) ramp of terroristische aanslag enzo gaande, voor zover ik weet. Dat u dus niet schrikt, hoor.
Nee, het is de eerste maandag van de maand, en op de eerste maandag van de maand wordt altijd klokslag 12.00u het sirenesysteem getest. Dan loeit het een paar keer door de stad, en dan weet je dat het de eerste maandag van de maand, 12.00u is. (Het getest heeft daarmee een (onbedoeld maar) gewenst neveneffect: het is tevens een ijkpunt. Maar dit terzijde.)
Dat weet iedereen, nietwaar? De sirene gaat, en voor een moment word je uit je concentratie of de sleur van alledag gehaald, je kijkt misschien even op, en dan ga je weer rustig verder met waar je mee bezig was. (Dat kan vanalles zijn.)
Maar wat nou als juist op de eerste maandag van de maand om preciès 12.00u zich een ramp van ongekende omvang of een terroristische aanslag voltrekt?

4 Comments:

At 5/12/06 10:24 a.m., Blogger ary said...

Dat heb ik me nou ook altijd afgevraagd. Ik had als opgroeiende puber al vastgesteld dat de eerste maandag van de maand om 12 uur, de perfecte tijd zou zijn voor de Russen om ons nietige landje aan te vallen.

 
At 5/12/06 6:15 p.m., Blogger Paola said...

tsja, dan kom je er nog snel genoeg achter denk ik maar zo.........

 
At 8/2/07 11:23 a.m., Anonymous Anoniem said...

Dat zou een regelrechte ramp zijn.....

 
At 15/2/07 11:24 a.m., Blogger Rutger van Bergen said...

Het wordt natuurlijk onmogelijk nog te verbergen dat ik eigenlijk geen leven heb - hoe had ik deze kennis anders kunnen vergaren - maar ik vrees dat ik het antwoord weet. Als er sprake is van een echt alarm wordt er op een andere manier "geloeid". Hoe anders precies weet ik dan (gelukkig) weer niet, maar het zit hem in de snelheid van de toonverandering en de lengte en duur van de signalen.
De vraag hoeveel mensen nou precies weten hoe het "normaal" klinkt en dus merken dat het "abnormaal" klinkt blijft uiteraard staan. Daar heb zelfs ik het antwoord niet op.

 

Een reactie posten

<< Home