19 december 2005

Hak op tak

Vanavond Het Groot Dictee der Nederlandse Taal.
Ik ben een (Nederlandse) taalliefhebber, en in den beginne deed ik Het Dictee altijd “vrolijk” mee. Die vrolijkheid bleef al snel achterwege; met altijd (veel) meer fouten dan gemiddeld vergaat het lachen je al gauw. Al een paar jaar nu heb ik de pen, de inkt en het schrijfpapier maar in de secretaire gelaten. Daarbij: om één of andere reden moet ik altijd werken als het Het Groot Dictee-tijd is.
Net zoals vanavond. En da’s toch een beetje jammer, want Het Dictee van dit jaar is geschreven door Herman Koch. De VPRO-gids wijdt een
artikel aan dit leuke feit.

Tja… die VPRO-gids.
Die kwam al eerder zijdelings ter sprake op deze webstek.
Ik ben geen TV-liefhebber/-kijker. Toch vind ik de VPRO-gids een fijn tijdschrift. Het is dan ook geen èchte TV-gids.
Behalve het artikel over Het Groot Dictee van Herman Koch, staat er deze week bij de film‘agenda’ het volgende in:



Is toch een tikkeltje bizar om te lezen als je enkele dagen ervoor dit in de krant las:



En verder stond er nog een
artikel in over de nieuwe uitstraling en dito logo van de NOS. Dat spreekt mij als hopelijk-grafisch-vormgever-in-spé dan ook weer aan.