18 december 2005

O, dus nou is het ineens míjn schuld


De brandstof was bijna op en we hadden nog een lange weg te gaan, dus gingen we tanken. Het was een groot tankstation langs de snelweg en we namen pomp 14. Terwijl de slang erin hing, ik de hendel-of-hoe-heet-dat-ding stevig inkneep, maar de tellers en meters te lang helemaal niet liepen, hoorde ik vaag dat er iets werd omgeroepen waarin het woord dan wel getal ‘veertien’ in voorkwam. ‘Veertien’, was alles wat ik verstond, de rest werd meegenomen door de (stevige tot krachtige) wind (windkracht 4, aan de kust hard tot stormachtig, windkracht 6, draaiend van noordoost naar noord). Ik sloeg er verder geen acht op. (Ik was me op dat moment dan ook nog helemaal niet bewust van het feit dat wíj bij pomp nummer 14 stonden.)
Weer klonk er mededeling of iets dergelijks door de installatie, maar nu wat strenger: “… nummer 14… alleen… …ken… pasje”, en toen viel mijn oog op een klein briefje dat op het teller- en metervenster van de pomp was geplakt. Er stond op dat bij déze pomp alleen met een tankpas of pinpas kon worden getankt. R. had inmiddels het enorme bord dat op de kopse kant van onze pomp stond, ontdekt, met daarop in enorme letters de mededeling dat bij déze pomp alleen met een tankpas of pinpas kon worden getankt.
Er was dus geen vuiltje aan de lucht, want wij hèbben gewoon zo’n pinpas. Toch zat ik alweer achter het stuur om de auto snel naar nummer 13 te dirigeren. Nummer 13 had nl. niet zo’n briefje op z’n venster, en al helemaal niet zo’n enorm bord met enorme letters op z’n kopse kant. Het tanken daar ging dan ook zonder horten of stoten.
Bij de kassa meldde ik me, nogal gevat maar vooral héél erg ontwapenend met: “Ik ben het domme blondje van nummer 14”. Er verscheen een voorzichtig glimlachje om de mond van de kassamedewerker. Voorzichtig, hetgeen, wat mij betreft, op dat moment nog van alles kon betekenen. Hij sprak verder niet.
R. deed er een schepje ontwapening bovenop met een opmerking, meer nog tegen mij dan tegen de kassaman, in de trant van: “Tjonge, dat we dat bórd niet zagen…”. Het glimlachje van de man werd iets groter, hoewel nog steeds wat zuinigjes. Ik dacht dat hij de situatie misschien ook ‘wel grappig’ vond. Of dat ‘m niks kon schelen maar dat ie gewoon wat (standaard)vriendelijkheid wilde laten zien.
Toen alle noodzakelijke handelingen en formaliteiten geklaard waren, en de kassaman ons de kassabon overhandigde, zei hij: “Tja, dáár komen nou al die ongelukken op de weg door. Door mensen die niet goed kíjken”.

Nou, dat vond ik dus niet zó gevat.

(Bij ons thuis zeggen we dan: "Dat is ook" (soms op z'n Tilburgs: "Dè is ôk").)

5 Comments:

At 5/1/06 11:16 a.m., Anonymous Anoniem said...

en daarom werd er tijdens rijlessen constant gezeurt over kijken, kijken, kijken, kijken, kijken. OF BIJ JOU NIET. Was je een heel goede/voorbeeldige leerling? In hoeveel keer ben je eigenlijk geslaagt voor je roze papiertje? Volgens mij niet de eerste keer, ook niet de tweede keer. Hoeveel keer eigenlijk? Of wil je DAAR niet over praten.Was het te pijnlijk voor woorden.

 
At 11/1/06 9:13 a.m., Anonymous Anoniem said...

En daarom werd er tijdens de lessen Nederlands constant gezeurD over d's en t's (bij de voltooiD deelwoorden) en leestekens, hoofdletters, enzo. Kortom: over spelling. Of bij jou niet ? Was je een heel goede/voorbeeldige leerling? In hoeveel keer ben je eigenlijk geslaagD voor je MAVO-diploma, ex-rij-instructeurtje van me?
En hoe komt het eigenlijk dat jij in 50% van de gevallen niet kijkt, of in ieder geval niks ziet?

 
At 16/1/06 8:52 p.m., Anonymous Anoniem said...

Laat ik je dit zeggen, ik heb helemaal geen diploma van de mavo. Ik heb alleen alle instucteursbewijzen en ook nog iets voor mobiele laadkranen. Ook nog iets voor Rij- en Onderhoudsinstructeur. En ook nog iets van automonteur. Ik dacht ook nog z.m.l.v. en nog iets met geweren. ik weet niet meer precies wat. Iets met dat je goed kunt richten ofzo. Lagere school heb ik wel afgemaakt, in 6 jaar. Knap he. Maar mavo, nee daar had ik geen zin in. Ik had meer interesse in mijn vriendinnetjes.
En ik kijk op een andere manier als jij zou doen, Wat Voor Een B H, = Waarnemen, Voorspellen, Evalueren, Beslissen en Handelen. Ook wel genoemd de waarnemingscyclus. En als jij daar niet bij hoort, dan kijk ik niet naar jou, je moet wel effe selecteren wie belangrijk is OP DAT MOMENT.

 
At 27/1/06 6:49 p.m., Anonymous Anoniem said...

O, zó!

 
At 27/1/06 11:33 p.m., Blogger Rutger van Bergen said...

Claudy, mijn complimenten. Waar haal je deze bezoekers in vredesnaam vandaan? Met de laatste bijdrage van deze Amenooiniemauws ben ik een kwartier zoet geweest, en ik weet nog niet waar hij het over heefd/heeft/heefdt/heeftd. Als ik meer van dat soort intrigerende bijdragen op mijn stekkie had gehad, zou ik zeker minder moeite hebben met het bijhouden ervan.

 

Een reactie posten

<< Home