03 maart 2006

Souvenir

Ook in Groot-Brittannië heb je "zo’n" tijdschrift en "dito" verkoper. Bij supermarkt Sainsbury's in Edinburgh troffen Kleinezus en ik Jason. Jason is een sympathieke Schot uit Glasgow (toch?), die ons een 'Big Issue' wilde verkopen. Tot onze verrassing sprak hij behoorlijk goed Nederlands. Dat kwam, zo vertelde hij, doordat hij een aantal jaren geleden een aantal jaren in Nederland had gewerkt. In Eindhoven en ook even in – hoe toevallig – Tilburg.
Wij kochten een Big Issue van Jason, en Jason signeerde 'm hoogstpersoonlijk voor ons.





Jason is geen èchte dakloze. Nou ja… wat is 'echt' in zo’n geval. Ik weet het niet precies, ik kan (gelukkig) niet uit ervaring spreken. Jason heeft 's nachts in ieder geval altijd wel een dak boven z'n hoofd: dan slaapt ie een paar dagen bij die vriend op de bank, dan weer een nachtje bij die kennis, enzovoort. Iemand die, zoals Jason, op "die manier" dakloos is of een zwervend bestaan leidt, heet in Groot-Brittannië een 'Sofa-surfer'.
Weet je dat ook weer.

4 Comments:

At 5/3/06 11:54 a.m., Blogger ary said...

Grappig, ik heb een idee van een bandje met die naam. Nooit geweten dat het deze betekenis had.
Leuk idee trouwens om je straatkrant te laten signeren

 
At 5/3/06 2:32 p.m., Blogger Paola said...

wat een bijzondere ontmoetingen kun je dan hebben zo he....

 
At 5/3/06 9:01 p.m., Anonymous Anoniem said...

@Ary
Klinkt dan ook echt lekker als naam voor een bandje. Doen dus, als het bandje meer wordt dan een idee. Speelt u dan mee, en zo ja, (op) wat?
Over ideeën gesproken: het signeren was een spontane actie van Jason zelf.

@Paola
Ja, het was ècht een bijzondere ontmoeting, zo met iemand die misschien echt (van tijd tot tijd) 'deep in the shit sit' en toch zo positief overkomt en humor heeft. We hebben vooral erg gelachen met Jason.

 
At 6/3/06 8:11 p.m., Blogger ary said...

Sorry, ik zie dat mijn Alzheimer de vorige keer wat opspeelde ;-)
Ik bedoelde eigenlijk; ik heb een cd van een bandje met die naam.
Oostenrijks bandje dat lounge achtige muziek speelt.

 

Een reactie posten

<< Home